معرفی انواع یو پی اس

معرفی انواع یو پی اس

یو پی اس یکی از ابزار ضروری و کاربردی در سیستم‌های الکتریکی است. تمام دستگاه‌هایی که با برق شهری کار می‌کنند در ساختار خود از این بخش بهره می‌برند. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می‌شود و با توجه به ویژگی‌هایی که دستگاه‌های مختلف دارند، بر روی آن‌ها قرار داده می‌شود. در این مقاله از گروه صنعتی تی بی ام قصد داریم تا انواع یو پی اس را مورد بررسی قرار دهیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

کاربرد یو پی اس در دستگاه‌های الکتریکی

ممکن است از خودتان بپرسید که کاربرد UPS در این دستگاه‌ها چیست؟ در اصل هنگامی که یک دستگاه به برق شهری متصل می‌شود، برای حفظ امنیت آن در برابر نویزها و اضافه‌بارهای احتمالی، یک دستگاه سر راه این انرژی قرار می‌گیرد. UPS همان دستگاه است که ابتدا نیروی برق را درون خود ذخیره می‌کند و با تنظیم آن، برای مصرف دستگاه به جریان می‌اندازد. بدین صورت در مواقعی که اضافه‌بار، رعدوبرق یا هر مشکلی دیگری ولتاژ زیاد یا کمتری را به دستگاه وارد می‌کند، باعث آسیب به آن نخواهد شد.

از طرفی خاموش شدن ناگهانی دستگاه هم حین انجام کار و قطعی برق انجام نمی‌گیرد. انواع یو پی اس مقداری انرژی برق را همیشه در خود ذخیره دارد که در مواقع قطع شدن برق به سرعت آن را وارد مدار می‌کند تا دستگاه به صورت استاندارد خاموش شود.

در اصل کاربرد انواع یو پی اس در این دستگاه‌ها، محافظت از آنهاست و همین‌طور تأمین شارژ کافی برای مواقع ضروری که برق شهری قطع می‌شود تا بتواند مراحل پایانی مانند ذخیره اطلاعات و خاموش شدن دستگاه را انجام دهد.

انواع یو پی اس و موارد استفاده آن‌ها

UPS ها از نظر فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. این دستگاه‌ها بر اساس شکل موج خروجی، تعداد فاز، تکنولوژی ساخت و … به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه بیشتر با مدل‌های یو پی اس آشنا می‌شوید. شناخت انواع استابلایزر نیز می‌تواند هنگام خرید استابلایزر به شما کمک کند.

انواع یو پی اس از نظر ساخت

انواع UPS از نظر نحوه ساخت مدل‌های مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱٫      انواع یو پی اس آفلاین یا standby UPS

این نوع UPS در حالت معمول، برق را از منبع اصلی که در اکثر مواقع همان برق شهری است دریافت کرده و این انرژی الکتریکی را بین منبع برق اصلی و باتری سوئیچ می‌کند. این نوع UPS قادر است تا قطع شدن برق را تشخیص داده و به صورت خودکار به برقی که در باتری ذخیره شده است سوئیچ شود.

از یو پی اس آفلاین برای محافظت از مودم‌ها، کامپیوتر، تجهیزات ویپ و شبکه و … استفاده می‌شود. این نوع UPS در اصل ارزان‌ترین نوع از این دستگاه است و به هنگامی که برق قطع می‌شود به عنوان منبع جایگزین فعال می‌شوند.

مزایا و معایب یو پی اس آفلاین

همان‌طور که گفته شد این UPS قیمت مناسبی دارد و خب می‌توان گفت قیمت یو پی اس مهم‌ترین فاکتورهاست. علاوه بر آن برای سیستم‌های کامپیوتری و شبکه کارایی بالایی خواهد داشت. از طرفی فعالیت آن هم به صورت بی صدا است. با این وجود در کمترین سطح سبب محافظت از دستگاه می‌شود. خروجی برقی که از این نوع یو پی اس وجود دارد تنظیم نشده است و امکان انتقال نوسانات برق شهری به دستگاه متصل وجود دارد. به علاوه انتقال به حالت باتری نیز گاهی با کمی تأخیر صورت می‌گیرد.

۲.      انواع یو پی اس آنلاین

این نوع UPS از تکنولوژی‌های دلتا و دابل استفاده می‌کنند. تکنولوژی دابل باعث می‌شود تا تجهیزات شبکه به طور مستقیم نیروی الکتریسیته را از خروجی AC دریافت نکنند. در اصل برق AC، به یک‌سوساز منتقل شده و به DC تبدیل می‌شود. این نیروی الکتریسیته سپس به باتری و بعد به مبدل می‌رود. بدین صورت برقی که به دستگاه می‌رسد سالم است.

منبع اصلی برق یا برق شهری در این نوع UPS در حالت عادی هم به یک‌سوساز AC/DC وارد می‌شود و باید به مبدل DC/AC هم وارد شود. به همین علت به آن دابل هم گفته می‌شود.

این نوع یو پی اس برای دستگاه‌های حساس بسیار کاربردی است؛ زیرا برق متناوب شهری باید در دستگاه‌های الکترونیکی به برق مستقیم تبدیل شود از طرفی نویزها و تغییرات فرکانس را هم بگیرد.

از این نوع UPS در تکنولوژی‌هایی مانند تجهیزات سرورها و دیتاسنترها استفاده می‌شود. بدین صورت هیچ‌گونه زمان انتقالی برای حالت باتری وجود ندارد و انتقال از برق شهری به باتری به لحظه انجام می‌گیرد.

از دیگر مزایایی که برای این نوع یو پی اس می‌توان در نظر گرفت، مصرف به صرفه انرژی برق است. بدین صورت که استفاده از تکنولوژی دلتا مقدار خاصی از برق شهری برای کار کردن دستگاه ارسال می‌شود و مصرف به صرفه‌تری صورت می‌گیرد.

۳٫      انواع یو پی اس تعاملی یا Line Interactive UPS

نوع دیگری از یو پی اس وجود دارد که در اصل همان UPS آنلاین است که منتقل‌کننده خودکار به آن اضافه شده است. بدین صورت قابلیت افزایش و کاهش ولتاژ خروجی را هم می‌توان از آن دریافت کرد. این نوع منتقل‌کننده می‌تواند برق AC را انتقال دهد و بدین صورت مشکل را هم به طور خودکار حل کند.

هنگامی که برق قطع می‌شود، در عرض چند میلی‌ثانیه انتقال به حالت باتری صورت می‌گیرد. این زمان را پاورهای خازنی و کامپیوترها تحمل می‌کنند و باعث می‌شود تا وقفه‌ای در عملکرد دستگاه به وجود نیاید.

این نوع UPS به راحتی می‌تواند ولتاژ را به طور خودکار تعدیل کند. باتری در این یو پی اس شارژ می‌شود و زمانی که قطعی برق اتفاق می‌افتد، برق باتری به برق مستقیم تبدیل می‌شود و به دستگاه می‌رسد. به علاوه هنگامی که برق به صورت طولانی‌مدت قطع شده است، دستگاه به صورت استاندارد خاموش می‌شود و از برق باتری برای این فرایند بهره می‌برد.

جمع‌بندی

انواع یو پی اس شامل موارد آنلاین، آفلاین و تعاملی می‌شوند که هر کدام برای دستگاه خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرفی دسته بندی‌های دیگری مانند UPS با نوع شکل موج خروجی پله‌ای، سینوسی و پله‌ای سینوسی وجود دارند. با توجه به این موارد باید سعی کنید تا در صورت بروز مشکل در UPS دستگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، یو پی اس مناسب را برای آن‌ها خریداری کرده و به نوع عملکرد آن‌ها دقت داشته باشید.

برای خرید یو پی اس می‌توانید از مرکز معتبر و خوش‌سابقه گره صنعتی تی بی ام بهره ببرید. این مرکز امکان تهیه مدل‌های مختلف UPS را برای دستگاه‌های متنوع برای شما فراهم کرده است تا بهترین سیستم‌های اصل را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی