آموزش کامل نصب یو پی اس

آموزش کامل نصب یو پی اس

یو اس پی یک منبع تغذیهٔ انرژی الکترونیکی است که در مواقع اضطراری انرژی برق مورد نیاز را تأمین می‌کند. انواع یو پی اس دارای کاربردهای مختلفی هستند. به عنوان نمونه در تجهیزات مخابرات، بیمارستان و آزمایشگاه، ادارات و شرکت‌ها از یو اس پی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم روش نصب یو پی اس را برای کسانی که می‌خواهند در شرکت فروش یو پی اس فعالیت کنند آموزش دهیم.

نکات مهم در نصب یو پی اس

یو پی اس ابزاری است که نصب آن نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد. چون این ابزار یه دستگاه‌های الکتریکی وصل می‌شود و در صورتی که به شیوهٔ نادرستی نصب شود یا ایرادی در آن وجود داشته باشد منجر به خراب شدن وسیلهٔ الکتریکی مورد نظر می‌شود. به همین جهت لازم است مهمترین نکاتی را که برای نصب یو پی اس اهمیت دارد بشناسیم و رعایت کنیم. موارد زیر مهم‌ترین نکاتی هستند که در راه اندازی و نصب یو پی اس باید مورد توجه قرار بگیرد.

مکان نصب و راه اندازی یو پی اس

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که برای راه اندازی دستگاه‌های یو پی اس باید رعایت کنیم این است که محل مناسبی را برای نصب آن انتخاب کنیم.

  • مکان مناسب برای نصب یو پی اس جایی است که کاملاً تمیز باشد و گرد و خاکی در آن مشاهده نشود.
  • همچنین محل مورد نظر باید استحکام کافی داشته باشد که دستگاه دچار لغزش نشود یا از خود جای حرکت نکند. چون ثابت ماندن یو پی اس یکی از مواردی است که باعث می‌شود دستگاه به درستی کار کند.
  • اما باید به این اصل هم توجه داشته باشید که مکان نصب یو پی اس باید تهویهٔ مناسبی داشته باشد و هوا در ان جریان داشته باشد. به همین خاطر فضاهای دربسته که هیچ هویه‌ای در آن صورت نمی‌گیرد، مناسب نصب یو پی اس نیستند.

توان مصرفی دستگاه یو پی اس

برای نصب یو پی اس باید به توان مصرفی آن دقت داشته باشیم و با توجه به آن مراحل نصب را دنبال کنیم. معمولاً سیستم یو پی اس که توان مصرفی کمی دارد را با مطالب موجود در دفترچهٔ راهنما می‌توان راه اندازی کرد. اما اگر می‌خواهید یک دستگاه یو پی اس نصب کنید که توان بالایی دارد، یا یو اس پی به صورتی طراحی شده است که باتری‌های آن خارج از دستگاه قرار دارند باید توان و مهارت کافی برای نصب ups را داشته باشید. چون این یک کار تخصصی است.

حفاظت از مسیر داده

پیکر بندی درست سیستم‌های یو پی اس می‌تواند از تاثیرات منفی که بر اثر رعد و برق یا نظایر آن بر روی دستگاه یو پی اس ایجاد می‌شود جلوگیری کند. پس باید نصب دستگاه به صورتی انجام شود که محافظت از مسیر داده همواره مد نظر باشد. ups برای مواقعی که جریان برق دچار نوسان یا قطعی می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز کاربران را تأمین می‌کند.

دمای هوا محل نصب یو پی اس

یکی دیگر از شرایطی که برای نصب یو پی اس باید حتماً به آن توجه شود دمای محل نصب است. در مکانی که قصد دارید یو اس پی نصب کنید، دمای هوا باید بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد باشد. درصورتی‌که دما از میزان ۴۰ درجه سانتیگراد بالاتر برود به ازای هر ۵ درجه سانتیگراد چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از ظرفیت باتری کم می‌شود. با توجه به اینکه کم شدن ظرفیت بار باتری روی عمر آن تأثیر می‌گذارد، برای محافظت از دستاه و بالا بردن طول عمر آن لازم است یو اس پس در محل مناسب نصب شود.

تخلیه شدن باتری در دمای خیلی پایین هم باید مورد توجه قرار بگیرد، چون اگر این اتفاق بیفتد موجب ایجاد شوک الکتریکی به یو پی اس می‌شود. به خاطر داشته باشید برای نصب یو پی اس باید از سیم ارت استفاده کنید. چون این کار باعث می‌شود نویزهای صوتی و الکتریکی به زمین انقال داده شوند و حذف شوند.

توجه به سلامت باتری

یکی دیگر از مواردی که قبل از نصب یو پی اس باید به آن توجه شود اطمینان از سالم بودن باتری است. پس لازم است به ویژگی‌های ظاهری باتری توجه شود، مثلاً باتری باد کرده یا آسیب دیده نباشد یا اینکه اثراتی از سولفانه شدن روی آن مشاهده نشود.

اگر هر مشکلی در ظاهر باتری وجود داشته باشد باید تست باتری یو پی اس انجام شده و مشخص شود باتری ناسالم است، برای نصب یو پی اس باید از یک باتری دیگر استفاده کرد.

کنترل یو اس پی با نرم افزار

بعد از نصب یو پی اس می‌توانید ان را توسط یک نرم افزار کنترل کنید. پس باید نرم افزار فوق را هم نصب کنید و بعد نصبان را امتحان کنید و مطمئن شوید که یو اس به دستی نصب شده است و در زمان برنامه ریزی شده توسط نرم افزار خاموش می‌شود.

اگر از نرم افزار برای استفاده از یو پی اس استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که از عملیاتی که در کامپیوتر انجام می‌شود محافظت می‌شودف همچنین دوام و ماندگاری باتری هم بالا می‌رود. چون دیگر باتری به طور کامل تخلیه نمی‌شود.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که مدت زمان بک آپ گیری با کامپیوتر خیلی طولانی نباشد و به صورتی باشد که وقتی کار شما با کامپیوتر به پایان رسید، بتوانید اطلاعات مورد نیاز را ذخیره کنید.

برای حفاظت از وسایل الکتریکی در مقابل اختلال و نوسان جریان برق می‌توانید از انواع محصولات یو پی اس تولیدی گروه صنعتی تی بی ام استفاده کنید. این محصولات علاوه بر کیفیت، قیمت بسیار مناسبی هم دارند.

نگهداری از دستگاه یو پی اس بعد از نصب

همانطور که می‌دانید دستگاه یو پی اس، بر سر مسیر جریان برق قرار می‌گیرد و به طور مستقیم با نوسانات و نویز برق ارتباط دارد. این دستگاه می‌تواند بعد از قطع شدن برق شهری، حدود ۱۵ دقیقه، جریان برق لازم جهت مصرف را برای شما تأمین کند. به این ترتیب می‌توانید دستگاه‌های برقی که را خاموش کنید و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری کنید. بنابراین باید راه‌های مناسب برای نگهداری از این دستگاه را بدانیم که بتوانیم با نگهداری مناسب مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنیم. البته باید به عنوان اولین و مهم‌ترین نکته به خرید استابلایزر اشاره کنیم تا بتوانید با کنترل نوسانات برق، شرایط بهتری را تجربه کنید.

در این قسمت به نکاتی که بعد از نصب دستگاه باید رعایت شود اشاره می‌کنیم:

محیطی که دستگاه در آن قرار گرفته است مناسب باشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بعد از نصب دستگاه، در جهت نگهداری از آن باید رعایت شود این است که محیط مناسبی را برای قرار دادن دستگاه در نظر بگیریم. دستگاه باید در محیطی باشد که:

  • به هیچ عنوان، با رطوبت و آب تماس نداشته باشد.
  • در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.
  • از ورود گرد و غبار و ذرات خاک به داخل دستگاه جلوگیری شود.
  • در مکانی که تهویه داشته باشد و هوا جریان کند، نصب شود.
  • محیطی که در آن قرار می‌گیرد، ثابت باشد و هیچگونه لغزشی نداشته باشد تا دستگاه در جایگاهی که قرار می‌گیرد حرکت نکند و به این ترتیب بتواند درست و مناسب کار کند.

تعویض باتری یو پی اس به موقع انجام شود

یکی از موارد مهمی که بعد از نصب یو پی اس باید به آن توجه داشته باشید باتری دستگاه است؛ باتری این دستگاه هر چند مدت یک‌بار باید تعویض شود تا بتواند مدت زمان بیشتری انرژی لازم جهت مصرف را نگه دارد. بنابراین لازم است که از سلامت باتری اطمینان داشته باشید. باتری باد کرده یا باتری که ظاهر آنها آسیب دیده و اثراتی از سولفاته بر روی آن باشد، نمی‌توانند شارژ لازم برای مصرف را ذخیره کنند بنابراین که که باتری‌های یو پی اس شما هر چند وقت یک بار نیازمند تعویض هستند، توجه داشته باشید که باتری یو پی اس دستگاه شما سالم باشد.

دستگاه به صورت دوره‌ای سرویس شود

دستگاه یو پی اس بعد از نصب، باید هر چند وقت یک بار، سرویس شود به این ترتیب قسمت‌هایی که مشکل و یا نقصی وجود داشته باشد، توسط افراد متخصص رفع نقص می‌شود و با این کار، از هزینه‌های سنگین برای تعمیر یو پی اس و یا خرید دستگاه جدید، جلوگیری می‌شود.

از مسیر داده محافظت شود

محافظت از مسیر داده‌ها و پیکربندی درست سیستم از مهمترین نکات نگهداری یو پی اس بعد از نصب است. وقتی که تنظیمات سیستم به درستی انجام گیرد، شرایط جوی نامتعادل مخاطرات طبیعی مثل رعد و برق، تأثیر منفی بر روی دستگاه ندارد.

دمای هوا اطراف یو پی اس بررسی شود

دمای هوای اطراف دستگاه باید بین ۱۰ درجه سانتی‌گراد تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. در صورتی که بیشتر از ۴۰ درجه باشد به شدت از ظرفیت باتری کم می‌کند و همچنین دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه نیز باعث تخلیه سریع باتری می‌شود.

نتیجه گیری

یو پی اس دستگاهی برای ذخیره کردن انرژی است اما نصب کردن آن باید در شرایط ویژه‌ای انجام شود. در این مطلب تمام شرایطی که برای نصب یو پی اس باید به آن توجه شود را ذکر کردیم و تاکید نمودیم این کار باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی