زمان شارژ باتری یو پی اس را چگونه تعیین کنیم؟

منبع ذخیره انرژی یا Uninterruptible Power Supply که به اختصار به آن UPS گفته می‌شود، در مواقع اضطراری که جریان برق قطع می‌شود یا دچار نوسان می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس لازم است زمانی‌که به یو پی اس نیاز نداریم، باتری آن شارژ شود. با توجه به اهمیت شارژ باتری یو پی اس لازم است در این مطلب مدت زمان شارژ باتری یو پی اس را بررسی کنیم.

آیا مدت زمان شارژ باتری یو پی اس در تمام انواع آن یکسان است؟

باتری یو پی اس در انواع متفاوتی تولید می‌شود که هر کدام ظرفیت‌های متفاوتی با هم دارند. بنابراین طبیعی‌ست که انواع گوناگون باتری با آمپر ساعت‌های متفاوت برای شارژ شدن نیاز به زمان‌های متفاوتی داشته باشند. پس موارد مهم در انتخاب باتری مناسب که عملکرد یا سرویس دهی مطلوبی داشته باشد شامل موارد زیر است:

بار باتری

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب باتری و زمان شارژ باتری یو پی اس تاثیرگذار است توان باری باتری این وسیله است. با توجه به اینکه هر چقدر توان باری دستگاه یو پی اس بیشتر باشد، ظرفیت آن هم بالاتر می‌رود، هنگام خرید باتری یو پی اس باید به این نکته توجه داشته باشید. بهتر است بدانید توان بار بر حسب وات (W) اندازه گیری می‌شود و برای اندازه گیری مجموع بارهایی بیان می‌شود که توسط یو پی اس تغذیه می‌شوند.

فرمول محاسبه بار مورد نیاز باتری یو پی اس

برای اندازه گیری زمان شارژ باتری یو پی اس می‌توانید از فرمولی که در ادامه می‌آوریم استفاده کنید. بر اساس فرمول فوق باید میزان مصرف یا همان بار مصرفی را بر ولتاژ DC دستگاه تقسیم کنید سپس عدد بدست آمده را در مدت زمان برقی دهی بر حسب ساعت ضرب کنید. البته میزان مصرف توسط سازندهٔ باتری به عنوان مشخصات آن درج می‌شود. اما عددی که از طریق فرمول فوق بدست می‌آید باید با عددی که توسط سازنده ارائه می‌شود مطابقت داشته باشد.

برای خرید یو پی اس باید به مشخصات فنی محصول از جمله مدت زمان شارژ باتری یو پی اس توجه کنید، تا محصول مورد نظر کارایی لازم را برای شما داشته باشد.

زمان استقلال باتری، عاملی تاثیر گذار در زمان شارژ باتری یو پی اس

پیش از تعریف مفهوم زمان استقلال باتری بهتر است به یکی از رایج‌ترین سؤالات متقاضیان هنگام خرید یو پی اس توجه کنیم. اغلب خریداران یو پی اس این سؤال را مطرح می‌کنند که چه مقدار زمان لازم است تا باتری یو پی اس شارژ شود یا اینکه در زمان استفاده تخلیه شود؟

برای پاسخ به این سؤال باید با مفهومی به نام Back up آشنا شویم. این اصطلاح اشاره به زمانی دارد که باتری برای تأمین توان و انرژی مورد نیاز بار به آن نیاز دارد. البته در برخی مواقع به این اصطلاح زمان استقلال یا زمان دشارژ هم گفته می‌شود.

ظرفیت شارژر

خیلی واضح است که ظرفیت یک باتری یو پی اس نمی‌تواند تا بی نهایت باشد و حتماً هر باتری پو پی اس یک ظرفیت مشخص دارد که برای استفاده کردن باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم به طور مختصر یک قاعدهٔ کلی برای معرفی ظرفیت شارژر بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که ظرفیت باتری نباید بیشتر از ۱۲ برابر جریان شارژ باشد.

مدت زمان پشتیبانی باتری یو پی اس

دستگاه‌های یو پی اس ولتاژی به نام ولتاژ DC دارند که به واسطهٔ طراحان معرفی می‌شود. به طور مثال وقتی با یک دستگاه یو پی اس مواجه می‌شوید که ولتاژ DC 192 ولت دارد، یعنی شما برای راه اندازی آن نیاز به ۱۶ عدد باتری ۱۲ ولتی دارید که با هم هم‌سری باشند.

دومین مورد با اهمیت در اندازه‌گیری زمان پشتیبانی باتری یو پی اس که باید به آن توجه شود این است که میزان مصرف دستگاه مورد استفاده، در نظر گرفته شود. یعنی با بالا رفتن میزان مصرف دستگاه اندازهٔ برق دهی آن هم کم خواهد شد که این مسئله در استفاده از ابزارهای مختلف اهمیت زیادی دارد.

اما قبل از پرداختن به محاسباتی که مربوط به زمان پشتیبانی باتری یو پی اس است باید به موارد مهمی دقت کنیم که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. پیش از محاسبه باتری یو پی اس به این نکته توجه داشته باشیم که به طور معمول باتری دستگاه یو پی اس دو ویژگی اصلی به نام ولتاژ و ظرفیت دارد. ظرفیت باتری یو پی اس برابر با ضرب مدت زمان عملکرد باتری یو پی اس در جریان تحویل داده شده از باتری است و برحسب آمپر-ساعت یا AH اندازه گیری می‌شود.

ولتاژ باتری یو پی اس هم باید با مقادیر استاندارد اندازه گیری شود که به طور معمول این مقدار ۱۲ ولت است. بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که بدون در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات خاص و در ساده‌ترین حالت استفاده وقتی می‌خواهید یک بار به میزان ۲۰ آمپر را با یو پی اس ورودی ۱۲ ولت و طی مدت زمان ۱ ساعت تغذیه کنید لازم است یک باتری ۲۰۰ آمپری ۱۲ ولتی در اختیار داشته باشید.

گروه صنعتی تی بی ام با بهره‌گیری از یک تیم متخصص و با تجربه کار خود را در زمینه فناوری اطلاعات شروع کرده است و توانسته از بروزترین اطلاعات و تکنولوژی‌ها استفاده کند. این شرکت محصولات متنوعی از یو پی اس را با کیفیت مطلوب روانه بازار کرده است و جایگاه ممتازی در بین رقبا کسب کرده است.

عوامل مؤثر بر روی طول عمر باتری یو پی اس

باتری دستگاه ذخیره نیروی یو پی اس از جنس سیلد اسید است و قیمت بالایی دارد، بنابراین نیازمند مراقبت اصولی‌اند که بتوان تا مدت زمان زیادی از هزینه کردن برای خرید باتری جلوگیری کرد. عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارند که بر روی طول عمر باتری یو پی اس تأثیر مستقیم دارند. در صورتی که این موارد به درستی رعایت شوند، عمر مفید باتری دستگاه افزایش می‌یابد.

البته نکته بسیار حائز اهمیتی که باید مد نظر قرار دهیم این است که به دلیل مشکلات شبکه‌ای، ضعف کابل‌های رسانا و مواردی از این قبیل در بسیاری از موارد با قطع و وصلی برق مواجه‌ایم. این نوسانات می‌تواند به شدت بر طول عمر باتری دستگاه تأثیر منفی داشته باشد بنابراین با خرید استابلایزر می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد و تا حدود زیادی از باتری دستگاه مراقبت و نگهداری کرد.

از جمله عوامل مؤثر بر روی طول عمر باتری یو پی اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شارژ بیش از حد باتری

شارژ بیش از حد باتری تأثیر بسیار زیادی بر طول عمر آن دارد. هر باتری، با هر جنسی که به بازار عرضه می‌شود، دارای یک جدول برای میزان شارژ، زمان، ولتاژ شارژ و موارد دیگری از این قبیل است. در این جدول به کاربر نشان می‌دهد تا چه حد باید باتری را شارژ کند. بنابراین لازم است هنگام خرید باتری، جدول مربوط به میزان شارژ آن را نیز دریافت کنید تا از بیش از حد شارژ شدن باتری پیشگیری کنید و به این ترتیب از کاهش عمر آن جلوگیری نمایید.

دمای کار دستگاه یو پی اس

دمای کار یو پی اس نیز بر روی طول عمر باتری تأثیر دارد. بهترین دمایی که برای کار دستگاه مناسب است بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. کار کردن دستگاه در دمای بیشتر از این مقدار و یا کمتر از آن نیز باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود. لازم است بدانید وقتی که دمای محلی که دستگاه در آن قرار گرفته است، ۸ درجه از این مقدار بیشتر شود، عمر باتری به نصف می‌رسد.

 چرخه و عمق شارژ و دشارژ

هرچه تعداد دفعات و عمق شارژ و دشارژ بیشتر باشد، تأثیر آن بر کاهش عمر باتری بیشتر است. چرخه شارژ به این صورت است که وقتی جریان برق قطع شود، دستگاه از شارژ باتری تغذیه می‌کند و در زمانی دوباره برق سوئیچ شود، ژنراتور قطع و باتری شروع به شارژ شدن می‌کند و به این ترتیب چرخه تخلیه و شارژ تکرار می‌شود. هرچقدر که این چرخه، بیشتر تکرار شود عمر باتری کاهش می‌یابد.

شرایط و چگونگی نگهداری از باتری

یکی دیگر از مواردی که بر طول عمر باتری یو پی سی تأثیر دارد، شرایط نگهداری آن است. به این معنی که مثلاً اگر بررسی ولتاژ و آزمایش بار باتری با استفاده از سیستم‌های نظارت انجام نشود، یا به صورت دوره‌ای به تعمیر و بررسی باتری نپردازید، تاثیرات منفی بر روی طول عمر باتری دارد.

نتیجه گیری

یکی از مسائل مهمی که در انتخاب باتری یو پی اس اهمیت دارد این است که باتری فوق تا چند ساعت می‌تواند انرژی مورد نیاز یا به اصطلاح شارژ را تأمین کند. به همین جهت لازم است هنگام خرید یو پی اس بار متصل به یو پی اس و ظرفیت باتری یو پی اس مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم به صورت تخمینی مدت زمان شارژ باتری یو پی اس را حساب کنیم. در این مطلب تمام مواردی که برای دانستن مدت زمان شارژ باتری یو پی اس نیاز است را به تفصیل بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی