آیا استابلایزر تلویزیون را می توان برای یخچال هم استفاده کرد؟

پیش‌تر با استابلایزر به‌عنوان دستگاه کنترل ولتاژ آشنا شدید. می‌دانید که به دلیل نوسانات ولتاژ برق و جلوگیری از واردشدن آسیب به دستگاه برقی خانه لازم است که حتماً یک مدل از این دستگاه را در خانه داشته باشید. درواقع استابلایزر کم و زیادشدن ولتاژ را در خود نگه می‌دارد و ولتاژ یکسانی را به دستگاه ارائه می‌دهد. حال اینکه آیا استابلایزر تلویزیون را می‌ توان برای یخچال هم استفاده کرد؟ یا نه سؤالی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد.

انواع لوازم برقی؛ آیا همه وسایل برقی به استابلایزر احتیاج دارند؟

قبل از اینکه به سؤال بالا پاسخ دهیم لازم است با انواع و دسته‌بندی لوازم برقی خانگی آشنا شوید. به این معنی که خرید استابلایزر برای چند دستگاه تصمیم درستی به نظر نمی‌رسد. به‌طورکلی دستگاه الکترونیکی خانگی را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

لوازم‌خانگی بدون موتور (بار مقاومت)

چراغ‌های لوله، لامپ LED، وسایل گرمایشی مانند بخاری و رادیاتور، لپ‌تاپ، تلویزیون، آلات موسیقی، تلفن و DVD از جمله وسایل خانگی بدون موتوری هستند که نیازی به استابلایزر ندارند. چراکه هنگام شدن ولتاژ، خروجی این دستگاه‌ها هم کم می‌شود. درصورتی‌که ولتاژ بیشتر باشد ولتاژ بیشتری هم از طریق آنها جریان می‌یابد. شاید گاهی متوجه کم‌نور شدن چراغ‌های خیابان شده باشید. به این خاطر است که ولتاژ وارد شده به این چراغ‌ها نوسان دارد به همین دلیل از میزان روشنایی آن کم می‌شود.

به دلیل گران بودن وسایل برقی، لازم است که شما راه های محافظت از لوازم خانگی در برابر نوسانات برق را بشناسید تا بتوانید از خرابی آن‌ها جلوگیری نمایید.

 

لوازم‌خانگی با موتور (بار القایی)

در کنار این لوازم دستگاه‌هایی هم هستند که حتماً باید برای آن‌ها از استابلایزر استفاده کرد. چرا که نوسان ولتاژ ورودی باعث سوختن موتورشان می‌شود. این دستگاه‌ها عبارت است از:

  • تهویه هوا
  • یخچال و فریزر
  • پنکه‌های سقفی
  • پمپ‌ها
  • ماشین لباسشویی

به این دلیل از استابلایزر برای این لوازم‌خانگی استفاده می‌شود که موتور این وسایل دارای دامنه ولتاژ هستند. به این معنی که افزایش یا کاهش ولتاژ وارد شده به این دستگاه‌ها باعث سوختن موتور می‌شود. به عنوان مثال یکی دیگر از لوازم خانگی که استفاده از استابلایزر جهت محافظت از آن بسیار ضروری است، کولرهای گازی می‌باشند. در واقع یکی از دلایل سوختن موتور کولر گازی همین نوسانات برق و ولتاژ هستند.

جمع بندی

در این مطلب به انواع دستگاه‌های برقی خانگی و همین‌طور استفاده از استابلایزر به‌عنوان یک تثبیت‌کننده ولتاژ پرداختیم. در پایان هم پیشنهاد می‌کنیم باتوجه‌به آسیب‌های احتمالی برای وسایل برقی حتماً از استابلایزر استفاده کنید. همانطور که در ابتدای مقاله هم بیان کردیم، استفاده از استابلایزر تلویزیون برای یخچال و یا به طور کلی استفاده از استابلایزر برای چند وسیله برقی کار درستی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی