کاربردهای مختلف ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله و تفاوت آن ها

امروزه اهمیت و تاثیر تجهیزات الکتریکی بر زندگی ما انسان ها بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع انواع تجهیزات الکتریکی که با اتصال به پریز برق، کار می کنند، تغییرات مثبتی را در زندگی ما ایجاد نموده اند. آیا تا به حال به نحوه برق رسانی به پریزهای برق ساختمان ها، فکر کرده اید؟

برای اطلاع از نحوه برق رسانی به پریزهای برق ساختمان، لازم است کاربردهای مختلف ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله و تفاوت آن ها را مورد برررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور از تجهیزات الکتریکی است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی از یک مدار به مداری دیگر را بر عهده دارد. طی این فرآیند، ولتاژ را می توان براساس نیاز، کاهش و یا افزایش داد، اما فرکانس ثابت است. ترانسفورماتور، انواع مختلفی دارد و ایزوله یکی از آن هاست. هرچند که برای ثابت نگه داشتن ولتاژ هم می‌توانید اقدام به خرید استابلایزر نمایید و به این صورت ولتاژ ثابت را با فرکانس ثابت انتقال داد.

به ترانسفورماتورهایی که با هدف جداسازی مدارها مورد استفاده قرار می گیرند، ترانسفورماتور ایزوله می گویند.

 

ساختار ترانسفورماتور به شرح زیر است:

ترانسفورماتور، انتقال جریان الکتریکی را با استفاده از ۲ سیم پیچ معروف به سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه، انجام می دهد. سیم پیچ اولیه به منبع جریان متناوب (AC) و سیم پیچ ثانویه به یک مدار خارجی، متصل است و هیچ تماس الکتریکی بین این دو سیم پیچ وجود ندارد.

ترانس ایزوله مجهز به یک عایق مخصوص است که در میان سیم پیچ اولیه و ثانویه، قرار داده شده است.

ترانسفورماتور چگونه کار می کند؟

حال که با وظیفه و ساختار ترانسفورماتور آشنا شدید، نحوه کار این وسیله الکتریکی را بهتر درک خواهید کرد.

عبور جریان متغیر از سیم پیچ اولیه (سیم پیچی که ورودی به آن اعمال می شود) باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف آن شده و نوسان رخ می دهد که منجر به قطع شدن سیم پیچ دوم و در نتیجه موجب القای ولتاژ در آن می شود.

در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که بین سیم پیچ اولیه و ثانویه، هیچگونه تماس الکتریکی برقرار نیست؛ در نتیجه تمام انرژی ورودی از سیم پیچ اولیه از طریق میدان مغناطیسی به سیم پیچ ثانویه، انتقال می یابد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره تفاوت ترانس اتوماتیک و استابلایزر بدانید را در مقاله لینک داده شده برای شما توضیح داده‌ایم.

انواع ترانسفورماتور براساس کاربرد کدامند؟

ترانسفورماتورها بر اساس کاربرد به ۴ نوع اصلی تقسیم می شوند، شامل:

  • ترانسفورماتور قدرت

کاربردی برای افزایش و یا کاهش ولتاژ موجود در نیروگاه برق به منظور انتقال هر چه بهتر برق

  • ترانسفورماتور توزیع

قابل استفاده به منظور توزیع برق جهت مصرف خانگی و تجاری

  • ترانسفورماتور ایزوله

مناسب برای ایزوله سازی وسایل به منظور جلوگیری از خطر برق گرفتگی

  • ترانسفورماتور ابزار دقیق

مناسب برای اندازه گیری ولتاژ و جریان بالا

 

کاربردهای ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله چیست؟

همانطور که در تعریف ترانسفورماتور هم بیان کردیم این تجهیزات الکتریکی برای انتقال انرژی الکتریکی از یک منبع انرژی جریان متناوب به وسیله ای دیگر، مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از ترانس ایزوله همچنین می توان میان سیم پیچ اولیه و ثانویه، پیوند ایجاد کرده و منجر به ایجاد صدای فرکانس بالاتر می شود.

یک ترانس در زمینه افزایش سطح ولتاژ انرژی از مرحله ای به مرحله دیگر با القای انرژی الکتریکی از یک سیم پیچ، کاربرد دارد.

ترانس های جدا کننده با جدا سازی مدارهای ورودی و خروجی از برقراری تماس آن ها با هم جلوگیری می کنند. در واقع به عنوان یکی دیگر از کاربردهای ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله می توان به جلوگیری از تداخل مدارهای ورودی و خروجی با هم اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: در مقاله ترانس تک فاز از سایت گروه صنعتی تی بی ام ، شما را با ترانس تک فاز و کاربرد آن و تفاوتش با ترانس سه فاز آشنا کرده‌ایم.

بنابراین کاربردهای ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله عبارتند از:

  • جایگزینی در مدارهای مختلف

از ترانسفورماتورهای ایزوله می توان به عنوان جایگزین در مدارهای مختلف استفاده کرد. این تجهیزات قادر به جداسازی سیم پیچ های اصلی و فرعی از هم به نسبت ۱:۱ می باشند.

  • جلوگیری از برق گرفتگی

از دیگر کاربردهای ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله می توان به حفظ سلامت افراد در برابر خطر برق گرفتگی اشاره کرد. از این تجهیزات در بیمارستان ها، استخر و… به منظور جلوگیری از برق گرفتگی، استفاده می شود.

 

  • کاربرد در مخابرات و سیستم های رادیویی

کاربرد ترانس ایزوله در مخابرات و سیستم های رادیویی، کمک به جداسازی فرکانس رادیو می باشد.

  • کاهش نویز الکتریکی

ترانسفورماتوها همچنین قادرند نویز الکتریکی را کاهش دهند.

نتیجه گیری بررسی کاربردهای مختلف ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله و تفاوت آن ها!

ما در این مقاله سعی کردیم به طور جامع به توضیح مفهوم ترانسفورماتور و کاربردهای آن بپردازیم. امیدواریم توانسته باشیم به شما عزیزان در درک کاربردهای ترانسفورماتور یا ترانس ایزوله کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی