انواع باتری یو پی اس

یو پی اس برای ذخیره انرژی استفاده می‌شود، پس طبیعی است که یکی از اجزای سازنده ان باتری باشد تا بتواند انرژی را در خود ذخیره کند. اما باتری‌ها انواع مختلفی دارند که باید هنگام خرید به آن توجه شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع باتری یو پی اس آشنا کنیم.

انواع باتری یو پی اس، باتری سیلد اسید

باتری سیلد اسید باتری‌هایی هستند که این قابلیت را دارند که بدون نیاز به تعمیر مورد استفاده قرار بگیرند. البته این باتری‌ها نیاز به تمیز کردن دارند. باتری سیلد اسید از پلیت‌های سربی تشکیل می‌شود که به عنوان الکترود و سولفوریمک اسید مورد استفاده قرار می‌گیرند. یعنی وقتی دو فلز غیر همنام یا لکترود داخل الکترولیت قرار می‌گیرد، می‌تواند موجب برقراری جریان الکتریکی شود. به عبارت دیگر وقتی الکترود مثبت می‌تواند یون دارای بار منفی را جذب می‌کند، یک واکنش پتانسیل الکتریکی در دو قطب منفی و مثبت ایجاد می‌شود.

سلول‌های در باتری‌های سیلد اسید VRLA فرمول شیمیایی یکسان از اسید و سرب دارند. به این ترتیب وقتی یک سلول دشارژ می‌شود، سرب و اسید رقیق با هم واکنش شیمیایی انجام می‌دهند و سولفات سرب و آب تولید می‌کنند. همچنین وقتی سلول شارژ می‌شود سرب سولفات و آب به سرب و اسید تبدیل می‌شوند. به همین دلیل در طراحی تمام باتری‌های سیلد اسید جریان شارژ باید به گونه‌ای انجام شود که باتری بتواند انرژی را جذب کند.

انواع باتری‌های سیلد اسید شامل موارد زیر است:

  • باتری‌های سیلد ژله‌ای
  • باتری‌های سیلد AGM

رویین سیستم یک شرکت پیشرو در زمینهٔ فناوری اطلاعات است که انواع ups را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. درصورتی که قصد یو پی اس دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم از محصولات و خدمات تخصصی این شرکت استفاده کنید.

انواع باتری یو پی اس، باتری یو پی اس سیور آلکالین

باتری‌های آلکالین در کنار وسایل الکترونیکی نصب می‌شوند و قابلیت ذخیره برق را دارند. این باتری‌ها در اندازه و شکل‌های متفاوتی تولید می‌شوند. مواد داخلی این باتری‌ها از روی و منگنز تشکیل شده است و ظرفیت‌ان‌ها ۲ تا ۴ برابر باتری‌های معمولی است.

انواع باتری یو پی اس، باتری نیکل کادمیوم

یکی دیگر از انواع باتری یو پی اس که از آن به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود، باتری‌های نیکل کادمیوم هستند. این باتری‌ها نسبت به باتری‌های سیلد اسید تکنولوژی ساخت پیشرفته‌تری دارند. در این باتری‌ها فلز نیکل و مایع الکترولیت پتاسیم در کنار هم قرار می‌گیرند و نهایتاً ولتاژ حدود ۲/۱ ولت را ایجاد می‌کنند. بنابراین برای ساخت یک باتری ۱۲ ولتی نیکلی نیاز به سری کردن ۱۰ سلول وجود دارد.

قیمت باتری‌های نیکلی نسبت به نمونه‌های اسیدی که آمپر ساعت برابری داشته باشند، دو یا سه برابر گران‌تر است. اما در مقابل هزینهٔ بالایی که برای خرید این باتری‌ها صرف می‌شود می‌توان طول عمر و ماندگاری طولانی‌تری را انتظار داشت. همچنین این باتری‌ها وزن کمتر دارند و در مقابل تغییرات دمایی مقاومت بالاتری دارند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از باتری‌های نیکل کادمیوم این است می‌توان این باتری‌ها را طی مدت زمان کوتاهی شارژ کرد. همین امر باعث می‌شود این باتری‌ها طرفداران زیادی داشته باشند. چون مدت زمان لازم برای شارژ کردن یک باتری نیکل کادمیوم تقریباً یک ساعت است درحالی‌که برای شارژ کردن یک باتری اسیدی باید زمان حدود ۱۰ ساعت صرف شود.

انواع باتری یو پی اس، باتری dual یو پی اس

نوع دیگری از باتری یو پی اس هم با نام dual تولید شده است که یک باتری یو پی اس استاندارد با سل‌های پشتیبان است و در مواقع ضروری می‌توان آن را سوئیچ کرد.

انواع باتری یو پی اس، باتری یو اس پی لیتیوم یون

از انواع باتری یو پی اس می‌توان باتری‌های لیتیوم یون را هم نام برد. ویژگی این باتری‌ها این است که وزن و چگالی کمی دارند. کاتد این باتری‌ها از اکسید فلزی ساخته می‌شود، درحالی‌که آند آن از گرافیت کربن متخلل ساخته شده است.

انواع باتری یو پی اس بر اساس ولت

باتری‌های یو پی اس ولتاژهای متفاوتی با هم دارند و به صورت ۲ ولت، ۶ ولت و ۱۲ ولت ساخته می‌شوند. آمپراژهای استاندارد مورد استفاده  باتری‌های یو پی اس شامل موارد زیر است.

  • ۱۲AH
  • ۱۸AH
  • ۲۸AH
  • ۴۲AH
  • ۶۵AH
  • ۱۰۰AH
  • ۱۲۰AH
  • ۲۰۰AH

عوامل مؤثر بر انتخاب باتری مناسب یو پی اس چیست؟

برخی از دستگاه‌های یو پی اس تمام انواع باتری‌ها را برای اتصال قبول نمی‌کنند و با نوع خاصی از باتری متناسب هستند. به همین جهت در موارد این چنینی تولید کننده نوع باتری قابل اتصال را ذکر می‌کند. اما برخی از عوامل دیگر هم وجود دارند که بر انتخاب باتری تأثیر گذار هستند. این عوامل شامل موارد زیر است:

عوامل محیطی مؤثر بر انتخاب باتری یو پی اس

عوامل محیطی که بر انتخاب باتری تأثیر می‌گذارد، شامل رطوبت محیط، دمای محیط و تاثیرات زیستی بر محیط زیست است.

  • اهمیت رطوبت مناسب محیط این است که باطری یو پی اس باید شرایط متعادلی داشته باشد تا به اتصالات باتری آسیبی وارد نشود.
  • دمای محیط در محدوده صفر تا ۴۰ درجه سلسیوس باید قرار داشته باشد تا بتوان از باتری سرب اسیدی استفاده کرد. اما اگر دمای هوا از این محدوده کمتر یا بیشتر باشد باید از باتری نیکل کادمیوم استفاده شود. این باتری‌ها طول عمر بالاتر و قیمت بیشتری دارند.
  • باتری‌های یو پی اس با استفاده از یک درپوش بسته می‌شوند، پس شارژ و دشارژ آن‌ها در محیط بسته انجام می‌شود و همین امر از ایجاد خطرات زیست محیطی جلوگیری می‌کند. درحالی که اگر از باتری معمولی استفاده شود، گازهای متصاعد شده از باتری موجب ایجاد خطرات زیست محیطی می‌شود.

خصوصیات فیزیکی مؤثر بر انتخاب باتری یو پی اس

کارکرد باتری یو پی اس و خصوصیات فیزیکی ان هم بر انتخاب تأثیر می‌گذارد. به عنوان نمونه حجم باتری یو پی اس و اندازهٔ آن و وزن باتری در انتخاب تأثیر گذار است و در برخی مواقع موجب ایجاد محدودیت در برخی از سیستم‌ها می‌شود.

برای خرید ups مشهد باید با توجه به نوع کاربری یو پی اس در منزل، محیط صنعتی یا تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی یکی از انواع باتری مناسب یو پی اس را انتخاب کنید.

نکات مهم نگهداری از باتری یو پی اس

برای اینکه بتوانید مدت زمان بیشتری از باتری دستگاه استفاده کنید و بازدهی و راندمان کار آن را افزایش دهید لازم است نکاتی را رعایت کنید که قبل از پرداختن به انها لازم است بدانید که خرید استابلایزر به نوبه خود، یک راه بسیار مناسب برای نگهداری از باتری یو پی اس است؛ چرا که با تنظیم ولتاژ برق ورودی از ایجاد ضربه به باتری یو پی اس جلوگیری کرده و به این ترتیب باعث افزایش طول عمر آن می‌شود.

دمای محیط نگهداری از دستگاه یو پی اس

یکی از مهمترین عواملی که بر روی طول عمر باتری یو پی اس تأثیر مستقیم دارد، دمای محیطی است که دستگاه را در آن قرار می‌دهید. باید بدانید که دمای محیط اگر خیلی سرد و یا گرم باشد، باعث می‌شود که انرژی باتری زودبه‌زود خالی شود و مدت زمان عمر مفید آن کاهش یابد. بهتر است دستگاه را در جایی قرار دهید که هوای معتدلی داشته باشد و نور خورشید به صورت مستقیم بر روی آن نتابد. همچنین محلی که دستگاه در آن قرار دارد تهویه مناسب داشته باشد.

رطوبت

رطوبت یکی دیگر از عواملی است که به شدت بر باتری یو پی اس تأثیر می‌گذارد و از طول عمر آن می‌کاهد. پس مکانی که دستگاه را در آن قرار می‌دهید نباید تماسی با آب و رطوبت داشته باشد تا از خرابی باتری و زنگ‌زدگی آن جلوگیری شود.

سرویس دوره‌ای باتری

سعی کنید به صورت دوره‌ای هر چند مدت یکبار با کمک متخصصین در زمینه نصب یو پی اس، باتری دستگاه را سرویس کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

سلامت ظاهر باتری و عدم ضربه به آن

یکی دیگر از نکات مهم نگهداری از باتری یو پی اس سلامت ظاهری آن است. دقت داشته باشید در زمان جابه‌جایی، به آرامی این کار را انجام دهید تا ضربه‌ای به باطری آن وارد نشود. همچنین، جایی که دستگاه را قرار می‌دهید، بهتر است یکنواخت و صاف باشد. باتری‌ها را به صورت صاف و مرتب قرار دهید که آسیبی به آنها وارد نشود.

بهتر است برای جلوگیری از ضربه احتمالی به باتری‌ها، آن‌ها را در کابینت مخصوص باتری که از جنس آلیاژ باکیفیت و با ضخامت مناسب طراحی شده‌اند قرار دهید.

انتخاب شارژ مناسب

یک شارژر مناسب و با کیفیت می‌تواند بر روی افزایش طول عمر باتری، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. لازم است بدانید که میزان شارژ باتری تا یک‌دهم ظرفیت آن است مثلاً یک باتری ۱۰۰ آمپری با فقط می‌توان ۱۰ آمپر شارژ کرد. بنابراین سعی کنید با انتخاب درست یک شارژر، از خراب شدن باتری جلوگیری کنید و به افزایش طول عمر آن کمک کنید.

استفاده از باتری سالم در کنار باتری دست دوم و استفاده شده

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که باتری‌هایی که مدت زمان زیادی استفاده شده‌اند، مقاومت آنها کم می‌شود وانرژی کمتری را ذخیره می‌کنند بنابراین مدت زمان پشتیبانی آنها نیز کم می‌شود بنابراین بهتر است از باتری سالم در کنار آنها استفاده کنید.

نتیجه گیری

یکی از موارد مهمی که در خرید یو پی اس باید به آن توجه شود، نوع باتری یو پی اس است. انواع باتری یو پی اس با هم تفاوت‌هایی دارند، اما ویژگی مشترک تمام آن‌ها این است که قابلیت شارژ شدن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی