باتری یو پی اس چه وظایفی را انجام می‌دهد؟

یو پی اس یک وسیلهٔ کاربردی است که در مواقعی که جریان برق دچار نوسان می‌شود یا قطع می‌شود می‌تواند انرژی مورد نیاز برای وسایل برقی را تأمین کند و از آسیب به آن‌ها جلوگیری کند. یو پی اس این انرژی را در باتری ذخیره می‌کند و در این مواقع مورد استفاده قرار می‌دهد. در این مطلب شما را با باتری یو پی اس و انواع آن آشنا می‌کنیم.

باتری یو پی اس چه وظیفه‌ای دارد؟

یو پی اس یک منبع تغذیه است که به صورت بدون وقفه کار می‌کند. این دستگاه الکترونیکی با ایجاد ثبات برای تأمین انرژی الکتریکی در ابزارهای مختلف موجب تداوم استفادهٔ آن‌ها می‌شود. به این ترتیب وقتی جریان برق نویز داشته باشد هیچ آسیبی به وسیلهٔ الکتریکی وارد نمی‌شود.

همچنین باتری یو پی اس در کاربردهای زیادی دارد. به طور مثال می‌توان از آن برای محافظت از مرکز داده و رایانه و سایر تجهیزات مخابراتی استفاده کرد یا اینکه در بیمارستان و مراکز درمانی برای حفاظت از جان بیماران استفاده کرد. زیرا استفاده نکردن از آن موجب ایجاد خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

اما قطعهٔ اصلی که به یو پی اس کمک می‌کند تا این وظیفه را به خوبی انجام دهد باتری است. باتری قابلیت چندین مرتبه شارژ شدن را دارد و در مواقعی که جریان برق قطع شود، انرژی الکتریکی مورد نیاز برای وسایل برقی را تأمین می‌کند و با خالی شدن دوباره شارژ می‌شود.

برای خرید باتری ups باید به ویژگی‌های و قدرت محصولی که می‌خرید توجه کنید و آن را متناسب با کاربرد در وسیلهٔ الکتریکی مورد نظر بخرید.

قابلیت شارژ باتری یو پی اس

یکی از قابلیت‌های مهم باتری یو پی اس این است که منبع ذخیره دارد و می‌توان آن را بارها شارژ کرد و مورد استفاده قرار داد. با توجه به اینکه باتری‌های یو پی اس انواع مختلفی دارد، نحوهٔ شارژ کردن آن‌ها هم با هم متفاوت است

چگونه باتری یو اس پی را شارژ کنیم؟

قبل از اینکه باتری یو پی اس را شارژ کنید باید عوامل مهمی که در این فرایند تاثیرگذار است را شناسایی کنید. این کار باعث می‌شود امنیت برقرار باشد و بتوانید به دستی از یو پی اس استفاده کنید. پس قبل از هر چیز قطب‌های مثبت و منفی یو پی اس را شناسایی کنید و اگر علامتی روی آن وجود ندارد، خودتان روی آن علامت بزنید.

بعد از آن نوبت به اتصال کابل می‌رسد و همانطور که می‌دانید قطب مثبت باتری را بابد به کابل مثبت وصل کنید و قطب منفی آن را به کابل منفی وصل کنید. در نهایت وقتی برق متصل شود، می‌توانید از هدایت جریان برق در باتری مطمئن باشید و باتری را شارژ کنید تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار دهید.

انواع باتری یو پی اس کدام است؟

باتری یو پی اس برای تأمین و ذخیره انرژی الکتریکی از نظر نیاز به نگهداری به دو نوع اصلی زیر تقسیم می‌شود که برای انواع یو پی اس استفاده می‌شوند. لازم است هنگام خرید استابلایزر نیز با انواع باتری آن آشنا شوید.

باتری یو پی اس تر

یکی از انواع باتری یو پی اس باتری‌های تر یا سیلد اسید هستند که نیاز به نگهداری و کنترل دوره‌ای دارند. به همین دلیل از این باتری‌ها برای یو پی اس‌هایی استفاده می‌شود که توان پایین‌تری داشته باشند.

به باتری‌های لید اسید به طور اختصار VRLA گفته می‌شود و طراحی آن‌ها به شیوه‌ای انجام می‌شود که دسترسی به آب اسید داخل باتری امکان پذیر نباشد. همین امر باعث می‌شود در طول دوره‌ای که از باتری استفاده می‌شود نیازی به نگهداری وجود داشته باشد.

کاربرد یو پی اس سیلد اسید با باتری تر در صنعت و شرکت‌ها و ادارات بیشتر است. چون یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این باتری‌ها این است که در مقابل تغییرات دما مقاومت بالایی دارند و می‌توانند تا مدت طولانی‌تر استفاده شوند. بنابراین اگر می‌خواهید یو پی اس خریداری شده عمر طولانی‌تری داشته باشد باید یو پی اس با باتری تر خریداری کنید.

باتری‌های سیلد نیز یک نوع نیستند و به انواع زیر قابل دسته بندی هستند.

  • باتری‌های سیلد ژله‌ای

در ساختار این باتری‌ها به الکترولیت آن‌ها پودر سیلیکا اضافه می‌شود و باعث می‌شود باتری‌ها شکل ژل به خود بگیرند.

  • باتری‌های سیلد AGM

باتری‌های AGM مخفف Absorbed glass mat است. ساختار این باتری‌ها به صورتی است که در بین پلیت‌های آن فایبر گلاس استفاده شده است.

گروه صنعتی تی بی ام با بهره گیری از یک تیم حرفه‌ای، خدمات تخصصی در زمینهٔ فناوری اطلاعات را با قیمت مناسب و کیفیت مناسب به مشتریان ارائه می‌کند و توانسته رضایت آن‌ها را جلب کند.

باتری یو پی اس خشک

دومین نوع باتری یو پی اس که قصد داریم به شما معرفی کنیم باتری‌های خشک هستند. باتری یو پی اس خشک با نام باتری غیر سیلد هم نامگذاری می‌شود. این باتری‌ها بر خلاف گروه قبلی برای استفادهٔ طولانی مدت مناسب هستند و نیاز به مراقبت کمی دارند.

علاوه بر این، باتری‌های غیر سیلد عمر طولانی‌تری دارند و با سرعت بالایی شارژ می‌شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود در آب و هوای گرم از این باتری‌ها استفاده شود. چون در باتری یو اس پی سیلد نمی‌توان آب اضافه کرد اما در باتری‌های غیر سیلد می‌توان غلظت ویژه را با هیدرومتر اندازه گرفت و به آن آب اضافه کرد.

ویژگی‌های مورد اهمیت برای خرید باتری یو پی اس

  • اختصاصی بودن باتری یو پی اس: برخی از دستگاه‌های یو پی اس فقط نوع خاصی از باتری را می‌پذیرند. به همین جهت لازم است قبل از خرید به راهنمای یو پی اس توجه کنید.
  • خصوصیات فیزیکی: سایز و اندازه و جای قرار گرفتن باتری از ویژگی‌های مهمی است که در خرید باتری یو پی اس باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • کارکرد یو پی اس: یکی دیگر از موارد که بر انتخاب باتری یو پی اس تأثیر می‌گذارد وسیلهٔ مورد استفاده و کاریرد یو پی اس است.

نتیجه گیری

باتری یو پی اس یک منبع ذخیره انرژی الکتریکی است که در مواقع اضطراری که برق قطع می‌شود یا دچار نویز و نوسان می‌شود می‌تواند انرژی الکتریکی مورد نیاز را تأمین کند تا شما بتوانید از وسایل برقی استفاده کنید. پس قطعهٔ مهم و تأثیر گذار آن باتری یو پی اس است که قابلیت شارژ کردن برای چندین مرتبه را دارد و در هنگا خرید باید به توان آن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی