همه چیز در مورد نحوه استفاده از یو پی اس که لازم است بدانید

همه چیز در مورد نحوه استفاده از یو پی اس که لازم است بدانید

یو پی اس دستگاهی است که این قابلیت را دارد که بدون وقفه، انرژی الکتریکی را برای تجهیزات متصل به آن فراهم کند. به این ترتیب یو پی اس را می‌توان به ابزارها و تجهیزات برقی متصل کرد و بدون قطعی جریان برق از آن‌ها استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم موارد استفاده از یو پی اس را بیان کنیم.

چرا از یو پی اس استفاده کنیم؟

اصلی‌ترین کاربرد یو پی اس تأمین انرژی برق در مواقع قطعی برق است. اما علاوه بر این می‌توان از یو پی اس در مواردی که بر اثر سانحه یا رعد و برق ولتاژ برق به صورت ناگهانی تغییر می‌کند هم استفاده کرد. به این ترتیب یو پی اس می‌تواند با جبران کاهش ولتاژ، توان مصرفی تجهیزات برقی را تأمین می‌کند و از آسیب به مدارهای الکتریکی پیشگیری می‌کند.

همچنین یو پی اس می‌تواند با حذف اختلالات مغناطیسی و نویزها از تجهیزات و دستگاه‌های متصل به یو پی اس حفاظت کند و مانع از انتقال نویز به دستگاه‌ها شود. حتی یو پی اس می‌تواند از بروز اختلالاتی نظیر دو فاز شدن برق ورودی نیز جلوگیری کند. یکی دیگر از موارد کاربرد یو پی اس، محافظت در برابر ایرادات باتری است. به طور مثال با یو پی اس می‌توان از اتصال کوتاه باتری یا تخلیهٔ غیر مجاز باتری جلوگیری کرد.

استفاده از یو پی اس در سیستم‌های مخابراتی

استفاده از سیستم‌های مخابراتی این روزها بسیار گسترده است و در صورت اختلال در فعالیت‌های این سیتسم‌ها مشکلات متعددی ایجاد می‌شود. به همین جهت با استفاده از یو پی اس از سیستم‌های برقی و الکترونیکی که فرکانس‌های حاوی اطلاعات و داده‌هایی نظیر صدا یا عکس دارند، محافظت می‌شود. به این ترتیب اجزای مختلف سیستم‌های مخابراتی نظیر فرستنده، کانال، گیرنده بدون ایجاد توقف و به صورت ۲۴ ساعته داده‌ها را منتقل می‌کنند. استفاده کردن از ups برای مواقعی که جریان برق دچار نوسان یا قطعی می‌شود مفید است و می‌تواند نیاز کاربران را تأمین کند.

استفاده از یو پی اس در مصارف پزشکی

بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به منبعی اضطراری برای تأمین انرژی برق نیاز دارد. زیرا قطعی جریان برق موجب ایجاد اختلال در استفاده از تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران می‌شود و این امر می‌تواند سلامت بیماران را با مخاطره مواجه کند. هم چنین با خرید استابلایزر می‌توان از خرابی تجهیزات پزشکی در اثر نوسانات برق جوگیری کرد.

تجهیزات و ابزارهای پزشکی که نیازمند یو پی اس هستند شامل موارد زیر است:

  • دستگاه‌های مانیتورینگ علائم حیاتی بیماران
  • تجهیزات جراحی
  • تجهیزات تصویربرداری
  • تجهیزات کمک‌های اولیه
  • تجهیزات آزمایشگاهی

استفاده یو پی اس در سیستم‌های بانکی و بیمه

یکی دیگر از موارد کاربرد یو پی اس در سیستم‌های بانکی و بیمه است. در بانک‌ها ارتباط بین شعبه‌های مختلف و سرور مرکزی از طریق تجهیزات الکترونیکی پیشرفته انجام می‌شود. روزانه بیش از هزار تراکنش توسط بانک، سیستم‌های خودپرداز و بیمه انجام می‌شود.

اما درصورتی که اختلالی در جریان برق ایجاد شود، ارتباطات‌ها قطع می‌شود یا با بروز نوسانات برقی این تجهیزات که گران قیمت هستند آسیب می‌بینند. به همین دلیل استفاده از یو پی اس در سیستم‌های بانکی یک ضرورت است و از ایجاد هرج و مرج و مشکلات در کسب و کارهای مختلف جلوگیری می‌کند.

همچنین با به کاربردن یو پی اس در بانک، مؤسسات مالی و بیمه‌ای می‌توان از داده‌ها و اطلاعات نیز محافظت کرد.

استفاده از یو پی اس برای کامپیوتر

کامپیوتر برای تغذیه مدار الکترونیکی به جریان برق نیاز دارد و نوسانات جریان برق موجب آسیب به سخت‌افزارهای کامپیوتری می‌شود و هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این قطع جریان برق می‌تواند موجب از دست رفتن اطلاعات شود. پس برای اینکه با اختلالات جریان برق، اطلاعات و داده‌ها پاک نشود از یو پی اس کامپیوتر استفاده می‌شود.

استفاده یو پی اس در منازل

برای استفاده از جریان برق به صورت ۲۴ ساعته در منازل می‌توان از یو پی اس استفاده کرد. به عنوان نمونه در صورتی که از منبع تغذیه استفاده نکنید، برای استفاده از پکیج یا کرکره‌های برقی با مشکل مواجه می‌شوید. همچنین با استفاده از یو پی اس خانگی می‌توان از آسیب‌هایی که به دنبال نوسان برق به تلویزیون، یخچال یا سایر لوازم برقی وارد می‌شود جلوگیری کرد.

کاربرد یو پی اس در سیستم‌های امنیتی

سیستم‌های امنیتی نظیر دوربین مدار بسته، دزدگیر و دوربین امنیتی با استفاده از جریان برق کار می‌کنند. به همین جهت لازم است در مکان‌هایی که این سیستم‌ها نصب می‌شوند حتی برای چند دقیقه هم جریان برق قطع نشود تا از فضای مورد نظر به طور کامل حفاظت شود. با نصب یو پی اس در فروشگاه‌ها، منازل و ادارات یا سازمان‌هایی که اطلاعات محرمانه و امنیتی دارند می‌توان از بروز سرقت یا سواستفاده پیشگیری کرد.

استفاده یو پی اس در صنایع و کارخانجات

دستگاه‌ها و ابزارهای مورد استفاده در کارخانه‌ها و صنایع مختلف گران قیمت هستند و با بروز اختلال و افت‌وخیزهای جریان الکتریکی آسیب می‌بینند که منجر به تحمیل هزینه‌های زیادی به صاحبان صنایع برای تعمیر یا جایگزینی تجهیزات می‌شود.

همچنین توقف فعالیت‌ها وسایل الکترونیکی صنعتی حتی برای مدتی کوتاه موجب زیان‌های اقتصادی می‌شود. به همین جهت لازم است در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها یا صنایع دیگر از یو پی اس استفاده شود.

برای حفاظت از وسایل الکتریکی در مقابل اختلال و نوسان جریان برق می‌توانید از انواع محصولات یو پی اس تولیدی توسط گروه صنعتی تی بی ام استفاده کنید. علاوه بر این قیمت یو پی اس بسیار مناسب است.

کاربرد یو پی اس در فروشگاه‌ها

فروشگاه‌ها به صورت تمام وقت به انرژی برق نیاز دارند. با استفاده از یو پی اس می‌توان از یخچال‌ها، سیستم‌های حسابداری و صندوق، دوربین‌های مدار بسته بدون اختلال و قطعی استفاده کرد تا صاحبان فروشگاه در اثر قطع برق متضرر نشوند.

یکی از موارد مهم در روش‌های استفاده از یو پی اس که باید به آن دقت داشته باشید این است که دستگاه‌های الکترونیکی که مصرف انرژی برق ناگهانی دارند، مثل سماور برقی، قهوه ساز یا چای ساز را نباید به یو پی اس متصل کرد.

نتیجه گیری

یو پی اس منبع برق اضطراری است و می‌تواند برای تمام تجهیزات برقی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با استفاده از یو پی اس می‌توان از آسیب به ابزارها و تجهیزات برقی جلوگیری کرد، همچنین بدون ایجاد وقفه از تجهیزات برقی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی