تفاوت استابلایزر با محافظ برق

آیا تفاوت استابلایزر با محافظ برق را می‌دانید؟ استابلایزر یا محافظ ولتاژ، برای حفظ سطح ولتاژ در میزان ثابتی طراحی شده است، درحالی‌که محافظ برق برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی در برابر تغییر شدید جریان ساخته شده است. این اصلی‌ترین تفاوت استابلایزر با محافظ برق است که لازم است قبل از خرید استابلایزر به آن توجه کنید.

محافظت از دستگاه‌های الکتریکی و تجهیزات برقی موضوع پیچیده‌ای است و به همین دلیل باید جزئیات بیشتری در مورد تفاوت استابلایزر با محافظ برق بدانید تا بتوانید درست انتخاب کنید که کدام‌یک را بخرید.

محافظ برق چیست؟

محافظ برق وسیله‌ای است که برای محافظت از وسایل الکتریکی در برابر افزایش ولتاژ کاربرد دارد. وظیفه اصلی محافظ برق جذب ولتاژ اضافی و دفع آن به صورت گرما است. این کار به محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی شما در برابر آسیب بیش از حد ولتاژ کمک می‌کند.

محافظ معمولاً به شکل یک چندراهی است که حاوی یک جزء الکتریکی اضافی به نام «وریستور اکسید فلز» است که مسئول جذب ولتاژ اضافی می‌باشد. وقتی دستگاه خود را به یک محافظ برق وصل می‌کنید، درست مثل این است که آن را به یک چندراهی وصل کرده‌اید، با این تفاوت که از مزایای بیشتری نسبت به یک چندراهی ساده بهره‌مند می‌شوید.

محافظ برق را می‌توان برای برق کل خانه نصب کرد. این کار، از کل تجهیزات برقی خانه شما در برابر افزایش ولتاژ محافظت می‌کند. هزینه این نوع محافظ بیشتر از یک محافظ برق قابل‌حمل است و برای نصب آن به یک متخصص واجد شرایط نیاز دارید.

محافظ ولتاژ ممکن است به مرور زمان خراب شود. در صورت افزایش مکرر ولتاژ، اجزایی که ولتاژ اضافی را به گرما تبدیل می‌کنند آسیب می‌بینند، بنابراین کارایی محافظ برق کاهش می‌یابد.

استابیلایزر یا تثبیت‌کننده ولتاژ چیست؟

تثبیت‌کننده ولتاژ، وسیله‌ای است که برای حفظ سطح ولتاژ در یک میزان ثابت استفاده می‌شود. این دستگاه به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید، صرف نظر از نوسانات منبع برق، مانند ژنراتور برق یا توزیع برق خانگی، تجهیزات برقی شما همیشه با یک ولتاژ ثابت کار می‌کنند. خریدن استابلایزر برای دستگاه‌هایی که به ولتاژ پایدار نیاز دارند تا به درستی کار کنند بسیار مهم است.

برخلاف محافظ برق، یک AVR (تنظیم کننده ولتاژ) امکان تنظیم دقیق ولتاژ خروجی را فراهم می‌کند. یک استابلایزر با گذشت زمان از فرسوده نمی‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به تعویض دستگاه، برای سال‌های متمادی از آن بهره ببرید.

یک تثبیت‌کننده ولتاژ خودکار، مبتنی بر یک ترانسفورماتور است که امکان افزایش یا کاهش ولتاژ خروجی را برای مطابقت با سطوح مورد نظر شما (معمولاً ۱۱۰ ولت یا ۲۲۰ ولت) فراهم می‌کند.

اکثر استابلایزرهای ولتاژ مدرن، از پردازنده‌ها و الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که به طور خودکار ولتاژ خروجی را بسته به برق ورودی کاهش می‌دهند یا افزایش می‌دهند.

با این حال نقطه ضعف تثبیت‌کننده ولتاژ هزینه بالای آن است و اینکه تعداد پریزهای برق آن زیاد نیست. بنابراین باید از چندراهی بین وسایل برقی خود و AVR استفاده کنید. این یک تفاوت استابلایزر با محافظ برق است که کارکرد آن را محدود می‌کند.

همانند محافظ برق، تثبیت‌کننده ولتاژ هم به صورت قابل حمل و هم به صورت آماده به کار موجود است. با این حال، استابلایزر ولتاژ خانگی هزینه قابل توجهی خواهد داشت. علاوه بر این، از آنجا که خود استابلایزر، برق مصرف می‌کند، هزینه برق خانه شما هم زیاد خواهد شد. در بیشتر موارد، استفاده از تثبیت‌کننده ولتاژ برای دستگاه‌های با ارزش (مانند تلویزیون، یخچال، رایانه) مناسب است. بهترین استابلایزرها آن‌هایی هستند که خود به محافظ برق مجهز هستند.

تفاوت استابلایزر با محافظ برق چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت استابلایزر با محافظ برق این است که استابلایزر برای حفظ سطح ولتاژ به میزان ثابت طراحی شده است، درحالی‌که محافظ برق برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی در برابر افزایش ولتاژ ساخته شده است.

تفاوت دیگر بین این دو این است که یک تثبیت‌کننده ولتاژ اجازه می‌دهد تا ولتاژ تا حدی افزایش و کاهش یابد و سپس به دستگاه شما برسد، درحالی‌که یک محافظ برق فقط در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ از تجهیزات محافظت می‌کند.

علاوه بر این، تثبیت‌کننده‌های ولتاژ دوام بیشتری نسبت به محافظ‌های برق دارند. اجزای محافظ برق ممکن است با گذشت زمان، بسته به دفعات اتفاق افتادن افزایش جریان، تخریب شوند، درحالی‌که تثبیت‌کننده ولتاژ در طول زمان خاصیت محافظتی خود را از دست نخواهد داد.

کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟ محافظ برق یا استابلایزر؟

پاسخ به این سؤال دشوار است، زیرا به نیازهای خود شما بستگی دارد. اگر به دستگاهی نیاز دارید که به حفظ سطح ولتاژ ثابت وابسته است، باید از یک تثبیت‌کننده ولتاژ استفاده کنید. با این حال، اگر به دنبال محافظت در برابر افزایش ناگهانی جریان الکتریکی هستید، فقط با استفاده از یک محافظ برق خوب، مشکل شما برطرف می‌شود. راهنمایی که درمورد تفاوت استابلایزر با محافظ برق ارائه دادیم، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در صورتی که منبع تغذیه شما با نوسانات مکرر همراه باشد، استفاده از استابلایزر به جای محافظ برق منطقی است. گروه صنعتی تی بی ام به شما کمک می‌کند تا تثبیت‌کننده ولتاژ مورد نیاز خود را با کیفیت عالی خریداری کنید.

در صورتی که از یک ژنراتور برق قابل حمل استفاده می‌کنید، از یک مدل دارای خاصیت اینورتر استفاده کنید، زیرا این مدل‌ها تقریباً هیچ نوسانی ندارند و از نظر انرژی کارآمدتر هستند.

اگر منبع برق خانه شما به اندازه کافی پایدار است، می‌توانید با خیال راحت از یک محافظ برق برای گران‌ترین وسایل الکترونیکی یا ابزار برقی خود استفاده کنید. برای اکثر خانواده‌ها، یک محافظ برق قابل حمل کافی است.

جمع‌بندی

در این مقاله به تفاوت استابلایزر با محافظ برق پرداختیم. به طور خلاصه استابلایزر، ولتاژ را در حد معینی به طور دقیق ثابت می‌کند، اما محافظ برق تنها از آسیب‌رسیدن به تجهیزات، هنگامی که ولتاژ به طور ناگهانی زیاد می‌شود جلوگیری می‌کند. این دستگاه، انرژی اضافه را به گرما تبدیل می‌کند تا به دستگاه آسیبی نرسد. با این حال به تدریج فرسوده شده و از بین می‌رود. این درحالی است که تثبیت‌کننده ولتاژ، عمر طولانی‌تری دارد و در عین حال قیمت آن هم بیشتر است. این دستگاه معمولاً برای وسایل گران خریداری می‌شود. از اینکه در مقاله تفاوت استابلایزر با محافظ برق با ما همراه بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی