یو پی اس خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

Uninterruptible Power Supply که به اختصار UPS نامیده می‌شود به معنای منبع تغذیه برای تأمین توان مورد نیاز است که بدون وقفه کار می‌کند. انواع مختلفی از منبع تغذیه وجود دارد، که هر فردی با توجه به بودجه و نیازی که دارد یکی از آن‌ها را استفاده می‌کند. در این مطلب قصد داریم یکی از انواع یو پی اس یعنی یو پی اس خورشیدی را معرفی کنیم.

آشنایی با یو پی اس خورشیدی

یو پی اس سولار یا خورشیدی یکی دیگر از انواع یو پی اس مانند یو پی اس کامپیوتر می‌باشد که به عنوان یک شیوهٔ پر قدرت و نوین برای محافظت از وسایل الکترونیکی شناخته می‌شود که در زمان قطع شدن برق می‌توان انرژی مورد نیاز وسایل الکترونیکی را تأمین کند. استفاده از این وسیله برای محیط‌های مختلف محدودیت ندارد و می‌توان از آن برای مصارف خانگی، صنعتی، حتی در ادارات استفاده کرد.

کاربرد منابع تغذیه خورشیدی

UPS خورشیدی با استفاده از صفحات خورشیدی به تجهیزات برقی این فرصت را می‌دهد تا در شرایطی که برق قطع شده یا اختلالی در شبکه برق ایجاد شده به کار خود ادامه بدهند. همچنین این منابع به طرز موثری می‌توانند از تجهیزات IT و دستگاه‌های پزشکی حمایت کنند.

از کاربردهای دیگر این تجهیزات این است که در شرکت‌ها و سازمان‌ها یا در منازل برای تولید برق از آن‌ها استفاده می‌شود، زیرا در ساعاتی که نور خورشید موجود است انرژی را در باتری ذخیره می‌کنند. به این ترتیب وقتی برق در خانه قطع می‌شود ممکن است اصلاً ساکنین متوجه قطعی نشوند، چون تا وقتی یو پی اس به خوبی کار می‌کند متوجه اختلالات آن نمی‌شوند.

یو پی اس خورشیدی در صنایع مختلف هم کاربرد دارد و پنل‌های آن می‌توانند برق صنعتی تولید کنند. این روزها تجهیزات این فناوری هم پیشرفت کرده است و باعث افزایش بازدهی ولتاژ سلول‌ها شده است و در حالی که این ابزار با قیمت مناسب به مشتریان عرضه می‌شود و استفاده از آن توجیه اقتصادی دارد. یو پی اس  برای مصارف صنعتی، خانگی و اداری مناسب است و می‌تواند انرژی مورد نیاز در زمان قطع مصرف برق را تأمین کند.

اجزای یو پی اس خورشیدی شامل چه مواردی است؟

به طور کلی منابع ذخیره انرژی خورشیدی شامل ۴ جز اصلی هستند که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

مولد برق خورشیدی

مولد برق یا سلول‌های UPS مربع‌های نازک، دیسک و فیلم‌هایی هستند که که از جنس نیمه هادی تشکیل شده‌اند و موجب ایجاد ولتاژ و جریان برق کافی در زمان قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید می‌شود.

کنترل کننده شارژ

در ساختمان UPS خورشیدی از تجهیزاتی استفاده شده است که که وظیفهٔ تنظیم و منترل ولتاژ انرژی را به عهده دارند و از اسیب‌های احتمالی که ممکن است به باتری وارد شود پیشگیری می‌کنند.

باتری

باتری قسمتی از تجهیزات یو پی اس خورشیدی است که با استفاده از آن انرژی الکتریکی تولید شده در DC را در خود ذخیره می‌کند. با توجه به اینکه در طول ساعات مختلف روز شدت تابش نور خورشید تغییر می‌کند، حتی در فصل‌های مختلف سال هم شاهد این تغییر هستیم، لازم است یک باتری انرژی را ذخیره کند. به این ترتیب آرایه‌های فتوولتائیک به عنوان یک عامل واسط بین مصرف کننده انرژی الکتریکی و و آرایه‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب بالا رفتن بهره‌وری می‌شود.

مبدل جریان برق

مبدل جریان برق یا اینورتور یکی دیگر از اجزای یو پی اس است که در آن جریان DC به جریان AC تبدیل می‌شود.

مزایای استفاده از یو پی اس خورشیدی چیست؟

استفاده از هر وسیله و محصول قطعاً با مزایایی همراه است که به کاربران کمک می‌کند نیازهای خود را تأمین کنند. در ادامه شما را با مزایای یو پی اس خورشیدی آشنا می‌کنیم. البته شما باید به ارتباط استابلایزر و این نوع یو پی اس هم توجه کرده و نسبت به خرید استابلایزر اقدام کنید.

  • سر و صدای کم

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از برق اضطراری خورشیدی این است که سر و صدای بسیار کمی دارد و نویز اضافه تولید نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از آن برای کاربران مطلوب است و می‌تواند رضایت آن‌ها را جلب کند.

  • مقاومت بالا

یو پی اس خورشیدی دوام و ماندگاری بالایی دارد و احتمال سوختن آن بسیار کم است. بنابراین تا مدت طولانی قابل استفاده است و هزینهٔ اضافی برای خریداران ایجاد نمی‌کند.

  • اندازهٔ کوچک یو پی اس خورشیدی

اندازه و سایز یو پی اس در کاربری آسان آن اهمیت دارد. برق اضطراری خورشیدی به دلیل اینکه اندازهٔ کوچکی دارد، به راحتی جا به جا می‌شود. همچنین این محصول با توجه به اینکه به برق شهری وابسته نیست استفاده از آن با محدویت همراه نیست.

  • استفادهٔ آسان

کاربری یوی پی اس خورشیدی ساده است و نیاز به دانستن دانش و تخصص خاصی ندارد. به همین دلیل تعداد زیادی از افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • قدرت بالا

کسانی که به دنبال توان و قدرت بالا هستند با اطمینان می‌توانند از یو پی اس خورشیدی استفاده کنند. زیرا این مدل قدرت پشتیبانی بالایی دارد و ساعت‌های طولانی و بدون وقفه می‌توان از آن استفاده کرد.

  • کاهش هزینهٔ مصرف انرژی

استفاده از یو پی اس‌های خورشیدی برای مصارف خانگی، صنعتی و اداری با کاهش هزینه‌ها همراه است. به همین دلیل کسانی که در مصرف انرژی به دنبال صرفه اقتصادی هستند از این نوع از یوی پی اس استفاده می‌کنند.

  • بدون نیاز به مواد سوختنی

انرژی مورد نیاز برای استفاده از UPS خورشیدی همانطور که از نام آن پیداست، از انرژی نور خورشید تأمین می‌شود و نیازی به مواد سوختنی وجود ندارد. گروه صنعتی تی بی ام انواع یو پی اس کارآمد و به روز را به مشتریان عرضه می‌کند تا در مواقع اضطراری بتوانند از آن استفاده کنند.

بهترین زمان استفاده از یو پی اس‌های خورشیدی

حداکثر ظرفیت پشتیبانی یو پی اس بستگی به نوع ماژول‌های خورشیدی دارد. با توجه به اینکه منابع تغذیه خورشیدی قابلیت شارژ انرژی با توان‌های ۶۰، ۹۰ و ۱۰۰ وات را دارند، لذا استفاده کردن از آن‌ها بهترین انتخاب برای استفاده در مواقع ضروری و جایگزین بسیار مناسب به جای ژنراتورها هستند. عاملی که باعث می‌شود یو پی اس در مقابل شوک الکتریکی مقاوم باشد این است که با مواد با عایق بالا محافظت می‌شود. از این یو پی اس‌ها به عنوان یو پی اس خانگی نیز می‌توان استفاده کرد.

نتیجه گیری

یو پی اس خورشیدی هنگام قطع شدن جریان برق انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن وسایل الکترونیکی را تأمین می‌کند. پس اگر می‌خواهید با قطع جریان برق محدودیتی نداشته باشید، می‌توانید یو پی اس خورشیدی بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی